De foretak hvor ledelsen på en tydelig måte støtter og deltar i salgsarbeidet har ofte en bra
salgskultur. Foretak med god kultur når bedre resultater, høyere salg og større vinst. Personer i ledende posisjoner kan støtte salget på flere måter. F.eks. kan de være delaktige i forretnings- utviklingen, være med på salgsmøter eller salgskurs sammen med selgerne. Dette er spesielt viktig for de i ledelsen utover daglig leder og salgssjefen. Noen enkle ting de kan gjøre er:
Kick off Neste gang ni planerer en salgskick off, sørg for å også invitere HR sjefen eller økonomisjefen, inviter gjerne hele ledelsen. Det er en utmerket måte å vise salgsteamet hvor viktig deres innsats er.
Feire seiere Salgsfremganger bør løftes frem av ledelsen. Det kan være at en selger nevnes i ukebrevet, at noen i ledelsen poster en glad-melding på intranettet når et delmål er nådd eller noe godt til kaffen for å feire en stor ordre. Å feire seiere bidrar også til å styrke selvfølelsen for hele sagsteamet.
Involvere selgerne Spør noen av selgerne og hent input fra dem i større prosjekter eller beslutninger. Mange ganger kan innsikter fra en eller et par erfarne selgere være mer verdifullt enn en økonomiprognose. Hvis ni har de riktige selgerne så vet de hvordan markedet kommer å utvikle seg.
Delta i salgsarbeidet
At personer i ledelsen regelmessig er med på kundebesøk, jobber i shopen eller sitter med på back office er en veldig kraftig måte å bygge en salgskultur på. Sørg for at så mange som mulig ur ledelsen deltar på deres kunde event, de kunder som får møte personer ur ledelsen kommer å føle seg veldig privilegerte og verdsatt.
Comments